Metoda małych kroków Kaizen w dietetyce

Kaizen to metoda, którą wykorzystać można niemal w każdej sferze życia. Ta japońska filozofia zakłada, że żeby osiągnąć sukces, wystarczy regularnie robić w tym kierunku niewielkie kroki. Kaizen jest więc ciągłym doskonaleniem się, ale nie przez wielkie zmiany. Zamiast znaczących przewrotów i podejmowania decyzji o 180 stopni zmieniających nasze dotychczasowe postępowanie, Kaizen kładzie nacisk na małe dokonania. Takie pozornie nieznaczące kroki niemal niepostrzeżenie w końcu doprowadzą nas do większej zmiany. Bez dużych poświęceń, rewolucyjnych czynów, wielkich gestów i ważących na całym życiu decyzji.

Metoda małych kroków Kaizen w dietetyce

Strach przed dużymi zmianami może obezwładniać. Czasem takie zwroty w tak dużym stopniu różnią się od naszego dotychczasowego trybu życia, że trudno utrzymać je dłużej niż przez chwilę. Dotyczy to zwłaszcza postanowień związanych ze zdrowym odżywianiem. Wielkie noworoczne plany zazwyczaj odchodzą w niepamięć przed zakończeniem stycznia, a rygorystyczne ograniczenie spożywanych kalorii często kończy się wieczornym napadem głodu i zajadaniem się w możliwie najgorszym momencie dnia – niedługo przed snem. Małe regularne zmiany to zdecydowanie lepszy sposób na zmianę swoich przyzwyczajeń, również żywieniowych.

Metoda małych kroków zamiast rygorystycznej diety?

Założenia diet są trudne w utrzymaniu, ponieważ najczęściej zbyt szybko chcemy wprowadzić zmiany. W przypływie ambicji zaczynamy mierzyć wysoko, często za wysoko. W takiej sytuacji są tylko dwie drogi – albo w bardzo ciężki sposób i w wyniku ogromnych wyrzeczeń osiągniemy cel (który prawdopodobnie utrzyma się krótko), albo polegniemy i będzie to porażka sromotna. Wybierając metodę Kaizen zwiększamy swoją szansę na utrzymanie zdrowych nawyków. I chociaż efekty będą mniej spektakularne w krótkim odcinku czasu, w dłuższym okresie będą powodem do prawdziwej dumy.

Kaizen i zdrowe żywienie w praktyce

Na samym początku warto chwycić kartkę i długopis i wypisać cele, które chcielibyśmy osiągnąć. Następnie, obok każdego z nich zapisać najmniejszy krok, który moglibyśmy wykonać, aby zbliżyć się do tego celu. Jeśli jeden z punktów na naszej liście brzmi “Jeść więcej owoców”, takim krokiem może być np. “jedno jabłko na drugie śniadanie”. Jeśli planujemy ograniczyć spożycie cukru i do tej pory słodziliśmy trzy łyżeczki cukru, za najmniejszy krok przybliżający nas do tego celu można np. uznać “dodawanie do herbaty 2,5 łyżeczki cukru”. Jak widać, schemat jest bardzo prosty.

W filozofii Kaizen każdy kolejny krok powinien zbliżać nas coraz bardziej co celu. Aby działo się to naturalnie, kolejne wyrzeczenie podejmijmy, gdy np. przyzwyczaimy się do herbaty słodzonej 2,5 łyżeczki cukru lub gdy uda się nam przyzwyczaić organizm do większej ilości wody i automatycznie sięgamy po butelkę. Największą zaletą Kaizen jest to, że wyrzeczenia w rzeczywistości przestają nimi być. Dlatego po kilku miesiącach wprowadzania zmian żywieniowych tą drogą z zaskoczeniem można odnotować, że nasza codzienna dieta zmieniła się w ogromnym stopniu. Metoda małych kroków Kaizen w dietetyce pomaga więc osiągnąć zmianę, która staje się częścią nas samych.

Leave a Comment

Your email address will not be published.